-

El servei alternatiu per carretera entre Terrassa i Manresa per als trens de la linia R4 i R12 es mantindrà durant els propers dies

11/20/2018. Durant els propers dies, el servei de les línies R4 (Manresa – Sant Vicenç de Calders per Vilafranca del Penedès) i R12 (Barcelona – Lleida per Manresa) es continuarà prestant mitjançant un servei alternatiu per carretera entre Terrassa i Manresa degut al descarrilament, a causa d'una esllavissada, d’un tren de Rodalies que feia el trajecte entre Manresa i Sant Vicenç de Calders a les 6.20 hores d'aquest matí a l'alçada del punt kilomètric 321,100, entre les estacions de Vacarisses i Vacarisses Torreblanca.

Per tal de garantir la mobilitat dels viatgers, Renfe ha establert un dispositiu especial entre Terrassa i Manresa amb 15 autobusos i 20 persones d’informació i atenció al client distribuïdes a les estacions afectades.

Adif i Renfe estan realitzant un gran esforç per dur a terme les operacions de retirada del tren i dels aproximadament 450 m3 de materials caiguts a la via, per tal de procedir a la reparació dels importants danys causats sobre la infraestructura, desplegant tots els recursos materials i tècnics necessaris.

Per això, s’han mobilitzat un tren taller, maquinària específica de via i electrificació, a més d’excavadores, retroexcavadores, dúmpers i maquinària lleugera. L’equip humà d'Adif està format per una vintena de tècnics especialitzats per torn que treballen les 24 hores del dia, a més d’efectius de Circulació i Seguretat. A més, Renfe ha desplaçat un total de 25 tècnics per treballar en les tasques de desballestament i encarrilament del tren.

Els greus danys patits pel propi tren, els produïts sobre les instal•lacions ferroviàries i les característiques del terreny, estan dificultant les operacions necessàries per poder restablir la circulació. L’evolució dels treballs d'encarrilament i reparació de la infraestructura afectada permetran establir una previsió aproximada per a la normalització del trànsit ferroviari.

Els esforços s’estan centrant en una primera fase, en retirar d’una de les vies tots els materials caiguts i assegurar el talús de la trinxera. D’aquesta forma, es pretén que el tren taller i la resta de la maquinària puguin retirar part de la composició i fer altres tasques.

Els presidents d'Adif, Isabel Pardo i de Renfe, Isaias Tàboas s'han desplaçat aquest matí al lloc del sinistre per avaluar la situació i expressar el seu condol i suport a les víctimes.

Adif ha obert una investigació per a determinar les causes exactes que han provocat l'esllavissada en aquest punt, on s'havien fet importants obres de tractament i consolidació durant l'any 2017, que van consistir en el desbroçat, neteja, consolidació dels materials, col•locació de barreres estàtiques i dinàmiques i de malla protectora i canalitzacions, entre d'altres treballs. A més, tècnics de l'empresa van avaluar la zona ahir al migdia sense detectar anomalies i els maquinistes, que informen de qualsevol incidència, no van registrar cap durant el dia d'ahir.

Per atendre els familiars dels ferits s’ha habilitat el Pla d’Assistència a Víctimes d’Accidents Ferroviaris i els seus familiars (PAVAFF) amb el telèfon d’atenció 900 10 10 20. S’han activat dos Centres d’Atenció a Familiars (CAF) a l’Estació de Barcelona Sants i al poliesportiu de Vacarisses.

Renfe i Adif estan informant d'aquesta incidència a través de la megafonia de trens i estacions, servei Transmet i SMS, així com als telèfons d'informació 900 41 00 41 i 912 320 320, a través de les xarxes socials i als webs www.rodaliesdecatalunya.cat, www.renfe.com i www.adif.es.